koordinovaný systém vyučovacích činností učiteľa a učebných aktivít žiaka, ktorý je zameraný na dosiahnutie výchovno-vzdelávacích cieľov
Každá metóda je sústavou uvedomených postupných a nadväzujúcich činností človeka vedúcich k dosiahnutiu vytýčeného cieľa. Predpokladá sa teda cieľ, cieľu zodpovedajúca činnosť, potrebné prostriedky, proces zmeny objektu, dosiahnutý cieľ (výsledok použitej metódy).
Štruktúra vyučovacej metódy je iná, ako štruktúra metódy, určenej pôsobiť na objekty neschopné cieľavedomej činnosti. Preto sa vyučovacia metóda odlišuje niektorými osobitosťami. Sú zapríčinené tým, že žiak, ktorý slúži ako objekt učiteľovho pôsobenia, je súčasne aj subjektom, t.j. osobnosťou, od vôle a záujmov ktorej závisí jeho činnosť v súlade s pôsobením učiteľa. Vyučovacia metóda je teda spôsob, akým dosahuje učiteľ vytýčený vyučovací a výchovný cieľ.
Početné výskumy psychológov a skúsenosti zo školy svedčia o tom, že každému druhu obsahu zodpovedá istý spôsob jeho osvojovania. To je aj dôvodom na existenciu didaktík vyučovaných predmetov. Niektoré spôsoby sú špecifické, iné všeobecné. A naviac záleží od kritérií, podľa ktorých rozdelenie vyučovacích metód realizujeme.
Dve funkcie metód:
1. učiteľ zabezpečuje prísun informácií, sprístupňuje učivo, má vyučovaciu funkciu
2. žiakovi umožňuje sledovať prácu učiteľa, osvojuje si spôsoby manipulácie s učivom, žiakovi umožňuje učiť sa
Delenie metód:
§ Metódy verbálne (slovné)
- monologické (vysvetľovanie, prednáška)
- dialogické (rozhovor, diskusia )
§ Metódy písaného slova a graf. znázornenia (dramatizácia, písomná práca, práca s textom..)
§ Metódy názorné (demonštračné) – pozorovanie obrazu, modelov, pokusov, filmové alebo počítačové projekcie, porovnávanie,
§ Metódy praktické – laboratórne práce, výtvarné činnosti, manuálne činnosti, nácvik, tréning,...
§ Reprodukčné – podporujú rozvoj pamäťových vedomostí (opakovanie, nácvik, cvičenie)
§ Produkčné – podporujú samostatnosť a tvorivosť žiakov (metódy riešenia problému, hra, inscenačné a situačné metódy)
§ analýza
§ syntéza,
§ analyticko-syntetická metóda,
§ komparácia...
§ Motivačné (motivačné rozprávanie, pozorovanie, demonštrácia)
§ Expozičné (zabezpečujú prvotný kontakt žiaka s učivom, poznávací význam)
§ Fixačné (upevňovanie učiva, formovanie zručností – nácvik, cvičenie, tréning)
§ Diagnostické
§ Zisťovacie (ústna a písomná skúška, didaktické testy)
§ Hodnotiace (hodnotenie čítaného textu, písomného prejavu)
§ Aplikačné (bezprostredné využitie vedomostí, zručností a návykov v konkrétnej činnosti)
Metódy vyučovania - popis priebehu
![]() | |
![]() | |
![]() | |
![]() | |
![]() | |
![]() |
Použitie metód v konkrétnych aktivitách
![]() |
cielené písanie - CHE |
![]() |
spracovanie textu - BIO |
![]() |
Čo asi teraz robí? - CJ |
![]() |
Komplimenty - CJ, SLJ |
![]() |