Metódy vyučovania

 

Metóda je:

koordinovaný systém vyučovacích činností učiteľa a učebných aktivít žiaka, ktorý je zameraný na dosiahnutie výchovno-vzdelávacích cieľov

 

Každá metóda je sústavou uvedomených postupných a nadväzu­jú­cich činností človeka vedúcich k dosiahnutiu vytýčeného cieľa. Predpokla­dá sa teda cieľ, cieľu zodpovedajúca činnosť, potrebné prostriedky, proces zmeny objektu, dosiahnutý cieľ (výsledok použitej metódy).

Štruktúra vyučovacej metódy je iná, ako štruktúra metódy, určenej pôsobiť na objekty neschopné cieľavedomej činnosti. Preto sa vyučovacia metóda odlišuje niektorými osobitosťami. Sú zapríčinené tým, že žiak, ktorý slúži ako objekt učiteľovho pôsobenia, je súčasne aj subjektom, t.j. osobnosťou, od vôle a záujmov ktorej závisí jeho činnosť v súlade s pôsobením učiteľa. Vyučovacia metóda je teda spôsob, akým dosahuje učiteľ vytýčený vyučovací a výchovný cieľ.

Početné výskumy psychológov a skúsenosti zo školy svedčia o tom, že každému druhu obsahu zodpovedá istý spôsob jeho osvojovania. To je aj dôvodom na existenciu didaktík vyučovaných predmetov. Niektoré spôsoby sú špecifické, iné všeobecné. A naviac záleží od kritérií, podľa ktorých rozdelenie vyučovacích metód realizujeme.

 

Dve funkcie metód:

     1.    učiteľ zabezpečuje prísun informácií, sprístupňuje učivo, má vyučovaciu funkciu

2.    žiakovi umožňuje  sledovať prácu učiteľa, osvojuje si spôsoby manipulácie s učivom, žiakovi umožňuje učiť sa

 

Delenie metód:

a) Podľa charakteru poznávacej činnosti žiakov

§        Metódy verbálne (slovné)

-         monologické (vysvetľovanie, prednáška)

-         dialogické (rozhovor, diskusia )

§        Metódy písaného slova a graf. znázornenia (dramatizácia, písomná práca, práca s textom..)

§        Metódy názorné (demonštračné) – pozorovanie obrazu, modelov, pokusov, filmové alebo počítačové projekcie, porovnávanie,

§        Metódy praktické – laboratórne práce, výtvarné činnosti, manuálne činnosti, nácvik, tréning,...

 

b) Metódy z psychologického aspektu

§        Reprodukčné – podporujú rozvoj pamäťových vedomostí (opakovanie, nácvik, cvičenie)

§        Produkčné – podporujú samostatnosť a tvorivosť žiakov (metódy riešenia problému, hra, inscenačné a situačné metódy)

 

c) Metódy z logického aspektu

§        analýza

§        syntéza,

§        analyticko-syntetická metóda,

§        komparácia...

 

d) Metódy z procesuálneho aspektu

§       Motivačné (motivačné rozprávanie, pozorovanie, demonštrácia)

§       Expozičné (zabezpečujú prvotný kontakt žiaka s učivom, poznávací význam)

§        Fixačné (upevňovanie učiva, formovanie zručností – nácvik, cvičenie, tréning)

§        Diagnostické 

§        Zisťovacie (ústna a písomná skúška, didaktické testy)

§        Hodnotiace (hodnotenie čítaného textu, písomného prejavu)

§       Aplikačné (bezprostredné využitie vedomostí, zručností a návykov v konkrétnej činnosti)

 

Metódy vyučovania - popis priebehu

bullet

motivačné metódy

bullet

skupinová práca

bullet

aktualizačné metódy

bullet

brainstorming

bullet

voľné písanie

bullet

cinquain

Použitie metód v konkrétnych aktivitách

bullet

cielené písanie - CHE

bullet

spracovanie textu - BIO

bullet

Čo asi teraz robí? - CJ

bullet

Komplimenty - CJ, SLJ

bullet

Pyramídová diskusia